degree ke tak?

salam,


tajuk kat atas sekarang menjadi tanya tanya dalam kepala otak aku ni. kejap rasa nak sambung degree kejap tak. kejap rasa sayang nak keje awal awal, kejap rasa nak keje je lepas diploma. aish gatal lah. sekarang permohonan untuk futher study to degree dah dibuka, so aku macam dilema kejap. ok nak listkan advantage futher study and tak based on my opinion.


if futher degree

  • jaminan masa hadapan
  • maybe dapat keje better( aku tak kata takde degree tak dapat keje, its depend pada rezeki memasing)
  • gaji up sikit dari diploma
  • nanti dah ada experience sebab ada praktikal time degree
  • still kena ambik test, quiz, final
  • still kena pergi kelas
  • still kena apply for ptptn
if tak futher
  • bole cari keje 
  • dapat kumpul duit
  • tak payah tambah bebanan hutang ptptn yang dah sedia ada ni
  • bole kahwin cepat sikit
hee, oke yang last tu nampak sangat gatal kan. aku nak buat solat istikharah. but aku accept satu opinion from one of my fren. she said " sue kalau kw abis dip, kw dapat better job. no need lah to futher ur studies, just carry on je dgn job kw. if tak dapat baru lah sambung sebab sekarang ada degree ke tak tak jadi persoalan, kalau dah tertulis kw dapat keje after dip so dapat jugak. kalau dah tertulis xdapat keje, kw ada dip ke degree ke still xdapat. sebab sekarang depends pada nasib masing masing" lagipun kalau aku keje so beban ayah n mak aku ringan lah sikit kan. aku apply jugak degree tapi if dapat keje, aku go on je dgn keje aku. if xdapat aku akan terus futher study. pray for me. daa.

No comments:

Post a Comment